fredag 25 januari 2013

The Last Olympian - Rick Riordan

Titel:  The Last Olympian
Författare: Rick Riordan
Serie: Percy Jackson and the Olympians #5
Språk: Svenska/Engelska
Antal Sidor: 361
Betyg: 1 2 3 4 5
Utläst: 16 Januari 2013


Beskriving från Goodreads:  
Climactic battles rage on New York streets in the final book of Rick Riordan's large-scale Olympian series. As Kronos' massive offensive moves towards its ultimate goal, Percy Jackson struggles to comprehend the full meaning of a long-awaited prophecy. A momentous fantasy cycle rumbles to its ominous conclusion.





Tankar och funderingar:
Slutet på Percy Jackson, nej alltså inte hjälten utan serien. Jag vill inte spoila er men trodde ni verkligen att Percy Jackson inte skulle klara det? Inte jag i alla fall men man var ju tvungen att läsa hur han räddade Olympus och sina vänner. Men var det verkligen han som rädda dom alla? -blink blink-

Jag hade väldigt höga förväntningar när jag började läsa den här boken och det är med lite besvikelse jag avslutade serien. Jag vet inte riktigt varför, jag hade nog räknat med mer. Jag tyckte boken inte var i samma klass som de övriga i serien. Visst det innehöll så otroligt mycket spänning, men för mig kändes lite för mycket. Man hade inte tid att andas innan något nytt hände.
Och vad kan man säga om slutet, det var verkligen inte så som jag hade tänkt mig. Vilket är faktiskt riktigt bra. Känns riktigt bra att avsluta med att Luke blev en hjälte tillslut och inte bara Percy fick ta äran för allting.

Jag kommer lätt börja att läsa Rick Riordans andra serie Heroes of Olympus som utspelar sig i samma "värld" men med andra hjältar.
För Rick Riordan har vuxit i mina ögon. Så som jag kände när jag läste första boken i serien, att den var lite barnslig stör jag mig inte alls på längre (visst kan den vara lite barnslig på sina ställen, men jag älskar det!).  Nu känns snarare bra att läsa en lätt läst och rolig bok till skillnad från allt annat jag läser. 


Jag lyfter på hatten åt Rick Riordan! Du har blivit en av mina absolut favoritförfattare! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar