torsdag 21 februari 2013

Crossed - Ally Condie

Titel: Crossed
Författare: Ally Condie
Serie: Matched #2
Språk: Svenska/Engelska
Antal Sidor: 367
Betyg: 1 2 3 4 5

Beskriving från Goodreads:  
Cassia and Ky both narrate their quests crossing the ochre mountainous Carving to reach their love. She seeks the resistance, The Rising led by the Pilot, but does he? New teen friends red-haired Indie, fishing Vic, and chatty Eli, join them. Nothing is as expected on the edge of Society, where crosses and double crosses make the path more twisted than ever.






Tankar och funderingar:
Del två i Matched serien, och jag vet inte varför men nästan alltid i en serie så tycker jag del två är den svagaste om dom alla. Och det hände i detta fall också. Det kändes väldigt mycket att det var en mellan bok, man fick inte svar på något utan man fick bara mer och mer frågor vilket jag tycker är jätte jobbigt. Som vanligt hände det egentligen inte så mycket men jag tror att böckerna är fokuserar mer på Ally Condies vackra språk än på fart och mega spänning.

Vanligtvis tycker jag inte om när det är mycket sånger och poesi i böcker, brukar faktiskt vara så hemsk att jag hoppat över att läsa dom. Men den här boken bygger så mycket på dikterna att jag kunde verkligen inte hoppa över dom. Men för en gång skulle gjorde det inget för mig, dom var så otroligt vackra och jag satt nästan och vänta på en ny dikt skulle dyka upp för att få läsa den.

 Cassie som inte gjorde något stort intryck på mig i första boken växte i mina ögon i den här boken. Tycker det är tufft av henne att lämna allt för att gå ut i vildmarken för att hitta Ky. Det kanske inte var så trovärdigt men det var inte för romantiskt för att göra mig irriterad, tyckte inte ens att det var allt för korkat att göra det heller för den delen. Och det var också den delen när Ky och Cassie var ifrån varandra som var min favorit del i boken.

Vad som var nytt i den här boken var att man fick följa Ky ifrån hans perspektiv vartannat kapitel. Till en början tyckte jag om det väldigt mycket. Dock när man fick lära känna honom mer störde jag mig väldigt mycket på att han höll något hemligt som inte ens vi läsare fick reda på. Ky gav mig bara mer och mer frågor om honom. Hela boken gav mig bara mer frågor hela tiden och jag hoppas verkligen att jag får svar på allt i sista boken i serien.


Favorit Citat:
“ I climb into the dark for you
Are you waiting in the stars for me?”


Andra delar i serien: 
2. Crossed

2 kommentarer:

  1. Läser den här just nu, inte kommit så långt dock.. :)

    Förresten, är det meningen att det ska stå Reached där nere vid "Andra delar i serien"? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojsan, tack då mycket. Fixar det nu :-)

      Radera