fredag 15 februari 2013

Matched - Ally Condie

OBS! Länkarna funkar inte försen jag har lagt ut de andra recensionerna!

Titel: Matched
Författare: Ally Condie
Serie: Matched #1
Språk: Svenska/Engelska
Antal Sidor: 384
Betyg: 1 2 3 4 5

Beskriving från Goodreads:  
Cassia has always trusted the Society to make the right choices for her: what to read, what to watch, what to believe. So when Xander's face appears on-screen at her Matching ceremony, Cassia knows he is her ideal mate . . . until she sees Ky Markham's face flash for an instant before the screen fades to black. The Society tells her it's a glitch, a rare malfunction, and that she should focus on the happy life she's destined to lead with Xander. But Cassia can't stop thinking about Ky, and as they slowly fall in love, Cassia begins to doubt the Society's infallibility and is faced with an impossible choice: between Xander and Ky, between the only life she's known and a path that no one else has dared to follow.


Tankar och funderingar:
Jag har lånat hem den här boken från biblioteket ett par gånger men aldrig tagit tag och läst den, men när min kompis Lisa från Tyskland sa att jag bara var tvungen att läsa serien så slängde jag mig över den på direkten. Lisa har alltid bra boksmak och det är hon som har i stort sett tipsat mig om alla mina favorit serier (Tack igen för du tipsa mig om Hunger Games!).
Men den här gången är jag dock lite besviken över din smak!

Jag trodde när jag började läsa den här boken att den ska vara precis lika bra som Delirium av Lauren Oliver, jag avgudade boken och jag har hört väldigt mycket att man jämför de här två böckerna mot varandra. Dock tycker jag Lauren Olivers böcker är bättre.

Matched föll mig inte smaken då jag tyckte den var väldigt seg och det händer nästan inget alls, och  när något händer så är det en sån liten sak att man först inte upptäcker att något ens hände. Det som drar upp boken är Ally Condies sätt att skriva. Hon skriver på ett sätt som förtrollade mig och utan det skulle jag nog gett boken ett lågt betyg.

Även fast jag tyckte boken var lite seg och tråkig så var det ändå något annat än bara Ally Condies sätt att skriva som fick mig att läsa vidare. Jag tycker om världen väldigt mycket som Ally Condie byggt upp i boken och jag gillade skarpt att man faktiskt fick mycket förklarat, eller ja någonlund. Jag skulle nog tänka mig att långt fram i framtiden kan det nog se ut så som i Matched.

Tack vare dessa två saker läste jag ut boken på två dagar och hela serien på bara 5 dagar.

Favorit Citat:
“Once you want something, everything changes.”

Andra delar i serien: 
1. Matched

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar