fredag 8 mars 2013

Scarlet - Marissa Meyer

Titel:  Scarlet
Författare: Marissa Meyer
Serie: Lunar Chronicles #2
Språk: Svenska/Engelska
Antal Sidor: 452
Betyg: 1 2 3 4 5

Beskriving från Goodreads:  
Cinder returns in the second thrilling installment of the New York Times-bestselling Lunar Chronicles. She’s trying to break out of prison—even though if she succeeds, she’ll be the Commonwealth’s most wanted fugitive.

Halfway around the world, Scarlet Benoit’s grandmother is missing. It turns out there are many things Scarlet doesn’t know about her grandmother and the grave danger she has lived in her whole life. When Scarlet encounters Wolf, a street fighter who may have information as to her grandmother’s whereabouts, she has no choice but to trust him, though he clearly has a few dark secrets of his own.

As Scarlet and Wolf work to unravel one mystery, they find another when they cross paths with Cinder. Together, they must stay one step ahead of the vicious Lunar Queen who will do anything to make Prince Kai her husband, her king, her prisoner.


Tankar och funderingar:
Det var inte mindre än förra månaden jag lästa första boken i den här serien och jag gillade den väldigt mycket så det var en självklarhet (mitt mål 2013 var ju också att fortsätta på serier så det var ju bara ett plus) att beställa hem den här boken när den kom ut.

Vad som är nytt den här boken är att man får följa en ny karaktär vid namn Scarlet som är en retelling på Rödluvan. Till en början tyckte jag om henne men efter ett tag kunde jag bli riktigt irriterad på henne. Hon brydde sig i stort sätt inte om något annat än att rädda hennes mormor. Hon satte sig i så dumma situationer hela tiden bara för hon ville träffa mormor. Jag förstår att du vill träffa henne igen men när du kommer till en situation där du kan förlora ditt eget liv är det kanske dags att tänka om.

Nej mina favorit kapitel var helt klart när man fick från Cinders perspektiv. Hon lär känna Thorne som snabbt blir min favorit karaktär om av dom alla. Så charmig att man avlider lite! Det var flera gånger jag skrattade högt när jag läste dialogerna mellan Cinder och Thorne. Jag hoppas och ber att han kommer vara med i resterande böcker också.

Det enda jag inte tyckte om med första boken var att jag tyckte den var lite förutsebar men jag kan inte säga det samma om den här. Visst det var några ögonblick man förstod eller kunde lista ut vad som skulle hände men det stora hela kunde jag inte riktigt lista ut. Så det lyfter jag på hatten för. Dock tycker jag ändå att första boken var snäppet bättre.
Jag kan verkligen inte vänta med att tredje delen ska komma ut och jag har ingen aning hur jag ska orka vänta ett år på den.


Favorit Citat:
“I don’t see that her being cyborg is relevant.”

Andra delar i serien: 
1. Cinder
2. Scarlet
3. Cress
4. Winter


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar