onsdag 3 april 2013

Chanslös - Gail Carriger

Tack Styxx för detta bok exemplar!

Titel: Chanslös (Eng: Changeless)
Författare: Gail Carriger
Serie: Parasol Protectorate #2
Språk: Svenska/Engelska
Antal Sidor: 375
Betyg: 1 2 3 4 5

Beskriving från Goodreads:  
Alexia Tarabotti, numera Lady Maccon, trivs i sin nya tillvaro som fru till Conall Maccon, Londonvarulvarnas alfa. Men hennes idylliska tillvaro störs snart då varulvsregementet återvänder från utlandet och slår ner sina tältpinnar på hennes gräsmätta. samtidigt sveper en farsot in över London, och den påverkar stadens övernaturliga invånare på ett skrämmande sätt.

På order av drottningen fattar Alexia sitt parasoll, går ombord på ett luftskepp och ger sig av mot Skottland, ursinniga varulvar och en märklig egyptisk mumie. Men det verkar som om någon helst ser att hon inte når sin destination och Alexia måste inse att det finns situationer som inte ens en kopp te kan rädda!

Chanslös är andra delen i Gail Carrigers charmiga och humoristiska steampunkserie om den själlösa Alexia Tarabotti. Det är en spännande steampunkroman fylld av humor, romantik, öronmuffar, haggis och luftskepp.



Tankar och funderingar:
En helt fantastiskt bok! Dock tycker jag att första boken var snäppet bättre då jag den hade lite mer spänning än denna bok.
Det var  emellertid  mycket lättare att läsa Chanslös då jag inte hade så mycket problem med att lära mig all fakta som jag hade i Själlös, jag är en förvirrad person så det var riktigt skönt att bara få läsa utan att tänka allt för mycket.

Tycker det är lite tråkigt att baksidestexten innehöll lite för mycket spoilers, man kunde nästan räkna ut slutet tack vare texten och det gjorde att läsupplevelsen förstördes lite, men bara lite det var fortfarande en riktigt underhållande bok.

Även fast boken var lite seg på sina ställen så gör det inte sådär jätte mycket för karaktärerna är så fantastisk underbara att de livar upp allt med sin humor, det behöver ju inte alltid vara fart och spänning för att boken ska vara underhållande att läsa. Dock måste jag klaga på att ibland kunde de flesta karaktärerna kunde bete sig ganska ologiska. Detta hör i och för sig ihop med bokens humor men jag kunde tycka att det blev lite för mycket ibland. Jag kunde störa mig på Ivy jag vet inte hur många gånger på hur dum hon var, gud vilken kvinna!

Men herrejesus vilket slut! Ge mig nästa bok nu tack!
Jag vill så gärna vänta till den svenska översättningen ska komma ut och faktiskt läsa klart serien på svenska men jag vet inte om jag orkar vänta så länge. Tredje boken, Hemlös (Blameless) släpps i och för sig nu i maj om jag minns rätt men tänk om den också slutar så spännande, orkar jag vänta då? Om jag känner mig själv rätt - förmodligen inte.

Tack än en gång Styxx för boken!



Andra delar i serien: 
1. Själlös (Eng: Soulless)
2. Chanslös (Eng: Changeless)
3. Hemlös  (Eng: Blameless)
4. Hjärtlös? (Eng: Heartless)
5. Tidlös? (Eng: Timeless)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar