fredag 19 april 2013

Rädda mig inte! - Tahereh Mafi

Tack  B Wahlströms för detta bokexemplar!

Titel: Rädda mig inte!
Författare: Tahereh Mafi
Serie: Shatter Me #2
Språk: Svenska/Engelska
Antal Sidor: 399

Beskriving från Goodreads:  
Juliettes beröring är dödlig. Hon satt inlåst på grund av sin förbannelse i åratal. Men så träffade hon Warner, den vackre unge mannen utan hjärta. Han gav henne frihet, men bara i hans fångenskap, och om hon använde sin kraft i tyranniets tjänst. Juliette vägrade och flydde tillsammans med Adam, rebellen som bad henne att slåss för friheten och för deras framtid som älskande. Men lika brinnande och okuvlig som Adams och Juliettes kärlek vuxit sig – lika förbjuden kommer den att bli.

I andra delen av sin trilogi fortsätter hyllade Tahereh Mafi att berätta om en existens som brutit samman. Luften är förgiftad och människor arbetar likt fångar under ständig övervakning av Återetablissemanget, som styr det som återstår av världen i ett skräckvälde. Ändå är boken en av de mest romantiska och sensuella som någonsin har skrivits.
Kontrasterna, stämningen, språket och tilltalet är helt unikt. Den handlar om elektrisk kärlek, berusande ondska och omöjliga val. Men också om en desperat längtan efter tillhörighet och att finna hopp, förtroende och självrespekt.


Tankar och funderingar:
Så fort den här boken dök ner i brevlådan plockade jag upp den, jag kunde inte hålla mig jag var bara tvungen att läsa vad som skulle hända med Juliette och de andra.

Även fast boken kändes som en transportsträcka så var den väldigt fartfylld och man kunde verkligen inte lägga ifrån sig boken även om man försökte. Så många känslor var inblandade och det var vid flertal tillfällen jag började gråta bara för jag var nervös att något hemskt skulle hända.

Tahereh Mafi har en väldigt unik skrivsätt som jag bara avgudar, hon kan till exempel upprepa meningar och en del meningar kan vara överstrukna. På det sättet betonar hon vad som händer och på något sätt så blir det mer känslosamt i mina ögon.

Är dock lite besviken över Juliette i den här boken, i slutet av Rör mig inte! hade hon blivit lite tuffare och jag hade hoppats att hon skulle vara tuff i just den här boken. Tyvärr tycker jag att hon har blivit ännu mer tillbakalutad och hon kan inte sluta att tycka synd om sig själv hela tiden. Visst jag förstår vad hon har gått igenom men nu kanske det är dags att stå på sig och våga ta tag i det som hon tycker är jobbigt.

Warner är tillbaka i den här boken och ju mer man får reda på honom desto mer blir jag förälskad i honom. Jag har alltid varit Team Warner men nu ännu mer än förut, Adam är för mig är bara blek och tråkig. Hoppas verkligen att Juliette kommer välja Warner i slutet men tror att dom oddsen är ganska små.

Kan inte vänta med att sista delan ska komma ut! Längtar något enormt mycket!



Favorit Citat:
"Jag ser honom le.
Det är den sortens leende som förvandlar honom till en helt annan människa, den sortens leende som får ögonen att tindra och läpparna att skimra och jag inser att jag aldrig har sett honom så här förut.

Vilken lögn utseendet kan vara.
Vilken hemsk, hemsk lögn."




Andra delar i serien: 
1. Rör mig inte! (Eng: Shatter me)
2. Rädda mig inte! (Eng: Unravel me)
3. Untitled

4 kommentarer:

  1. Vad stod det för recenionsdag på ditt papper? Det stod i maj på mitt men börjar undra om det är tryckfel :S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittar inte pappret just nu, men jag hittade inte något datum alls. :O

      Radera
  2. Håller helt med angående både Juliette, Warner och Adam som karaktärer.

    SvaraRadera