tisdag 20 augusti 2013

Madeleines Bokiga Bekännerlser

Underbara Cecilia från SweBookObsession har gjort en enkät där man ska bekänna vad som har hänt i mitt liv som har med böcker/läsning att göra.

Det fungerar så här:

Själva meningen med "bokiga bekännelser" är att varje person som gör den ska tänka efter vad som har hänt i sitt liv och sedan berättade om de största sakerna som är relaterade till böcker och läsning. Det kan vara allt mellan himmel och jord, man sätter gränserna själv för vad man vill dela med sig av - glöm bara inte att namnge inlägget som "'ditt namn' bokiga bekännerlse". När man väl har "bekänt" så ska man tagga vidare 5 stycken andra bloggare, och sedan meddela dessa personer att de har blivit utvalda! Svårare än så är det inte. 

1. Jag har bara blivit riktigt rädd en gång av en bok någonsin. 
Jag har svårt att bli rädd när jag läser böcker (dock när jag ser på film/tv-serie är det snarare tvärtom, då hoppas jag till för minsta lilla) men jag minns en bok som jag blev så rädd att jag nästan tappade boken när jag läste den. Jag kan inte varit gammal kanske 12-13 år och läste Harry Potter och Hemligheternas Kammare för första gången. Jag vet inte om det beror på att jag var så "liten," att jag läste mitt på natten eller att jag bara inte hade räknat med vad som skulle hända.  
Scenen jag pratar om är när man får reda på att Tom Riddle är Lord Voldemort genom ett anagram. Inte så läskigt nu, inte läskigt alls om jag ska vara ärlig. Men då för första gången jag läste då kissade jag nästan på mig så rädd blev jag av det. 


2. Under hela mellanstadiet blev jag kallad boknörd/läslus. 
Detta var inte mobbning utan jag tror mina klasskompisar tyckte det var ganska häftigt hur mycket jag läste.
Varje vecka hade vi att vi skulle fylla i hur mycket vi hade läst under veckan och alla blev så förvånade över att jag hade tagit mig igenom mer än en bok per vecka, tror vid den tiden jag läste 500 sidor per vecka så inte illa skam på det. 
När det val i skolan och man kunde välja något som innehöll böcker valde jag alltid det. Mellanstadiet var verkligen en period då jag plöjde genom böcker som bara den och jag tror jag läste ut nästan alla böcker som min lilla skolbibliotek hade att erbjuda. 

3. I skolan var jag jätte dålig på engelska. 
Jag har lärt mig mer engelska ifrån att läsa engelska böcker än i från att ha gått i skolan i så många år och därför önskar jag att jag hade börjat läsa på engelska så mycket tidigare. Det var inte förkänn jag var 19 år gammal jag började läsa på engelska och det gjorde jag mest bara för jag var trött på det svenska utbudet.
Tack vare att jag lärde mig engelska på det sättet började jag se att jag kunde ju titta på film och tv-serier utan text och det gjorde mig så stolt över mig själv. Av det modet började jag även att börja prata engelska muntligt i spelet World of Warcraft och tack vare det träffade jag min bästa vän Helena som bor i Danmark, vi pratar engelska med varandra för danska förstår man sig ju inte på. Om jag inte hade kunnat prata engelska skulle jag aldrig träffat henne och jag är så otroligt tacksam över att ha henne som vän. Utan henne kan jag med stark sannolikhet aldrig skulle ha klarat av min värsta depression period. Så tack böcker att du gav mig självförtroende att prata engelska.

4. Min läsplatta är mitt liv.
 Om någon skulle ha frågat mig för ett år sedan om jag skulle föredra att läsa på en läsplatta skulle jag nekat det totalt. Just nu kan jag säga att min läsplatta är mitt liv. Jag tar med den överallt jag går och jag känner mig naken när jag inte har med den. Enda sedan jag köpte den så har jag nästan helt och hållet slutat läsa fysiska böcker och föredrar att läsa på plattan. Det enda jag saknar med att läsa på läsplattan är nu när man beställer hem böcker så får man dom på direkten, det är något med att vänta på att få ett paket och det saknar jag lite. 

5. Emotionell är mitt mellannamn. 
Jag lever mig verkligen in i en bok så när något dåligt händer en karaktär kan jag inte låta bli att gråta. 
Första gången Alex kom på mig gråta till en bok trodde han att något hemskt hade hänt i riktiga livet. Var lite svårt att förklara att huvud karaktären hade gjort slut med pojkvännen och var ledsen över det. Nu när Alex ser mig gråta så frågar han alltid först "Jobbig bok?".


6. Alex pratar bara när jag läser. 
På tal om min underbara pojkvän har jag också upptäckt att om han vill säga mig något väntar han alltid till när jag läser. Jag vet att han inte gör det med flit men det är bara så irriterande. Det är som han alltid kommer på något viktigt att säga när jag är upptagen. När jag läser ska det vara knäpp tyst! 


På tal om tyst så spelar min granne musik i stort sätt hela dagarna så man kan säga att jag har önskat att något riktigt hemskt ska hända henne så jag kan få tyst ett par gånger. Bara jag hör hennes namn för mig att stå i lågor. Jag är en hemsk människa - jag vet. 


7. Cecilia från SweBookObsession.
Först och främst älskar den tjejen!
Vi träffades faktiskt här i bloggvärlden och hade kanske bara pratat två gånger på facebook innan vi bestämde oss för att träffas, hur tokigt var inte det i sig. 
Jag har bara träffat en person som jag har mött på internet sedan tidigare så man kan säga att jag var ganska nervös när jag åkte upp till Stockholm för att träffa henne. Vi klickade på direkten och jag hade bland de roligaste dagarna jag har haft på år och dar.
Jag har inte många vänner (väldigt få och jag skäms inte, dom jag har står jag väldigt nära med) och jag kan nu stolt säga att Cecilia är en av mina närmsta vänner. Jag kan verkligen prata med henne om allt och hon blir aldrig trött på mig när jag pratar om böcker. Tack för du finns!



Jag taggar: 
Melanie (I Heart Fantasy)
Miriam (Schitzo-Cookie)

Jag vill också tagga Petra (Petras Bokblogg) och Lena (Lenacce) igen (nu blev taggade av Cecilia) vill verkligen läsa era bekännelser också!

4 kommentarer:

  1. Du får mig att gråta!! Men med ett leende på läpparna!! :') Gillar dig väldigt mycket också och hoppas verkligen förblir vänner under en lång tid!! <3<3

    SvaraRadera
  2. Hahah alltså gifen på Chandler! Jag förstår precis hur du känner dig! Min pojkvän är också väldigt duktig på att prata när jag läser, ALLTID.
    Kul att du taggade mig! :D Svarar på den så fort jag har tid, tid har jag rätt mycket av. Alltså snart :)

    SvaraRadera
  3. Haha vilken rolig tagg och vad många bra grejer du kom på! :)

    SvaraRadera
  4. Nämen va kul =) Tack för taggen! Men har lite mycket att göra just nu så får se när jag hinner svara dock ......^^

    Haha älskar och känner igen mig i punkt 5-6

    SvaraRadera